Monthly Archives: Listopad 2017

Amazing Spider-Man Vol 1.1: Learning to Crawl

Scénář: Dan Slott
Kresba: Ramon Pérez

Amazing Spider-Man v1.1 - Learning To Crawl-000Tenhle komiks má s volným pokračováním Amazing Fantasy skutečně mnoho společného. Taky je tam nová postava se schopnostmi, která se zaplete se Spideym v době, kdy je zelenáč, a taky vypadá poměrně obskurně. Jenže v Learning to Crawl je to všechno výborně napsáno.

Dokonce je to v konečným důsledku pořádně temný komiks. Dan Slott se neinspiruje, ale přímo ČERPÁ z prvních komiksů se Spider-manem, v nichž ještě Peter Parker měl vážné problémy se sebedůvěrou a občas pateticky máchal pěstičkami a říkal, že všem posměváčkům ukáže. Komiks si z těchto stařičkých věcí bere i hrubější styl Stevea Ditka, kde ho Ramon Pérez velmi dobře napodobuje, ale zároveň je kresba modernizována skvělými barvami, úžasnými přechody a tak dále. Vizuálně je to vlastně Steve Ditko 2.0. Dokonce jsou přímo v komiksu detailně překreslené panely ze starých Spider-Manů.

Dan Slott využívá precizně starých příběhů tak, že bitky se superpadouchy nechává na pozadí, ale soustředí se na Parkerův civilní život, který v jeho začátcích nebyl ideální. Vlastně když najednou z prvních čísel Spider-mana vyškrtneme superpadouchy, je jeho osobní život slušná depka. Toho Slott využívá a do jeho života vymýšlí nové postavy, se kterými se Parker snaží kamarádit. Superhrdinská část pak zahrnuje především střetnutí s klukem, který je Parkerovi velmi podobný a je prvním velkým fanouškem Spider-Mana. Bohužel kvůli hloupým náhodám a Spider-manově hlouposti se jeho život nevyvíjí dobrým směrem a stává se superpadouchem.

Všechno to dohromady neuvěřitelně funguje. Je to důsledné retro, ale zároveň je to hodně svěží příběh. Dá se to brát i jako takový úchvatný remake prvních příběhů se Spideym.

Musím říct, že tímhle mně Dan Slott vyrazil dech. Jeden z nejlepších komiksů se Spider-manem, co jsem četl (a že jich pár bylo).

9/10

Amazing Spider-Man v1.1 - Learning To Crawl-023 Amazing Spider-Man v1.1 - Learning To Crawl-055 Amazing Spider-Man v1.1 - Learning To Crawl-076

,

Berceuse assassine Vol 3: La mémoire de Dillon (Ukolébavkový vrah 3)

Scénář: Philippe Tome
Kresba: Ralph Meyer

berceuseassassine03První dva díly „Ukolébavkového vraha“ byly dost pěkným thrillerem o nespokojeném manželském páru s blížícím se tragickým koncem. Místo aby na sebe díly kontinuálně navazovaly, navzájem se doplňovaly a čtenáři se dozvídali nové, někdy dost překvapivé informace. Třetí a závěrečný díl překvapivě přináší úplně nový příběh o jednom indiánovi – ale i ten se nakonec vplete do předešlého příběhu.

Třetí díl je opravdu dost netypický a zdánlivě vůbec do komiksu nezapadá. Scénář je ale velmi zručně napsaný a v duchu komiksu vypráví slušně depresivní příběh o indiánovi, který se vydává do města pomstít svoji rodinu, ale v prostředí města je brzy úplně ztracený.

Najednou se tu oproti předchozím dílům vyskytuje i trochu té mystiky, neboť indián vidí různé duchy a ne úplně racionální souvislosti. Díky tomu ale najednou komiks Ukolébavkový vrah získává novou a dosti působivou rovinu.

Nečekaný, ale zajímavý závěr výborného evropského komiksu.

8/10

berceuseassassine03p

[Top]

Doom Patrol 19-34

Scénář: Grant Morrison
Kresba: Richard Case

Doom Patrol Vol 1Už jsem kdysi kus téhle bláznivé série od Morrisona četl (a byl jsem nadšený), ale teď jsem se rozhodl to dát ještě jednou a pěkně od začátku. (A nadšený jsem pořád).

Granta Morrisona mám rád. Do svých superhrdinských komiksů dává často nějakou tu přidanou hodnotu. Tady obrací superhrdinský žánr úplně na hlavu a strká do něho věci, které jste snad ani nechtěli – dadaismus, černou magii, dětské strachy a tak podobně. A z nějakého zvláštního důvodu to tady funguje.

Že je superhrdinský tým „nesourodý“ je v podstatě dnes povinnost. Ale zde máme člověka uvězněného v dutém těle robota, zafáčovanou oboupohlavní entitu či ženu, která byla v dětství zneužívaná a následkem toho má asi 50 různých osobností (založeno na skutečném případu).  Příběhy jsou fakt absolutně šílené, i když vychází z různých filozofických tezí či abstraktního umění. Máme tu superpadoušský tým, který si říká Bratrstvo Dada a vypadají, jak kdyby vylezli z podivných obrazů. Sem tam se tým dostane do nějaké jiné dimenze, kde to opět vypadá jako naprosto neuvěřitelná a nevídaná kombinace umění a architektury. A z hororových příběhů tu třeba je jeden o holčičce, která vypadá jako opička, takže má jen imaginární přátele. Problém nastává, když se ji její imaginární přátele rozhodnou zabít.

Hlavní důvod, proč se mně osobně tak Doom Patrol líbí, je ale ten, že přes tohle všechno Grant Morrison zároveň umí jednu důležitou věc – pracovat s postavami. Spoustu těch bláznivin už jste třeba podobně někde viděli (když ne v komiksu, tak ve filmu či literatuře), ale jeho postavy jsou napsané tak, že vám na nich záleží. Jsou tam situace, které můžete už znát odjinud… Superhrdina hořekuje nad svým ošklivým tělem, někdo přichází o svého milovaného, protože se změnil v odlišnou bytost… Ale Morrison z toho umí vytěžit tak vypjaté a úchvatně zpracované chvíle, že se jedná o mistrovský způsob vyprávění.

Doom Patrol je mistrovské dílo o jednom z nejneobvyklejším týmu, který se kdy objevil v umění. Je to surrealistické, ale zároveň to má srdce.

10/10

5b0d897c481811f9b57b2060ff7a3685._SX1280_QL80_TTD_ b2afa12d68070674d210f0829bec90a8._SX1280_QL80_TTD_ mallahbrain

,
[Top]